tirsdag 15. februar 2011

Digitale verktøy og sosiale medier


Elever som kommer til Norge har rett til å få tilrettelagt undervisningen på sitt nivå til de har kompetanse til å følge ordinær læreplan i norsk. Denne læreplanen er for alle elever på grunnskole frem til videregående opplæring.Det legges vekt på de fem grunnleggende ferdigheter at elevene skal beherske digitale verktøy. 
Læreplanen er også delt inn i lytte og tale, lese og skrive, språklæring og språk og kultur.


I en skolesammenheng gir dette oss lærere mange nye muligheter. Jeg har tidligere hatt elever innen voksenopplæring med fremmedspråklig bakgrunn og opplevd at bruk av digitale verktøy har vært en ressurs i undervisningen for en del elever, i tillegg til at det har gitt meg som lærer flere muligheter i undervisningen. Dette brukes og tilpasses de ulike nivå som det står i læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Jeg har valgt å ta med noen eksempler fra sider hvor elevene hadde mulighet til faglige ressurser, visuelle opplevelser og også språkressurser. De elevene som hadde startet på sin opplæring i norsk med samfunnsfag, og skulle fullføre grunnskolen, hadde også andre fag på timeplanen, deriblant naturfag. Det var som ellers i Kunnskapsløftet utgangspunkt i de grunnleggende ferdigheter, i tillegg til fokus på norsk språkopplæring som kommer inn i alle faglige sammenhenger for nyankomne flyktninger og innvandrere. Ved bruk av digitale verktøy i undervisningen fikk også enkelte elever en førstegangs kjennskap til data og digitale verktøy. Andre elever var allerede erfarne brukere av både digitale verktøy og ulike sosial medier.  
I læreplanens hovedområder for naturfag er blant annet; kropp og helse, mangfold i naturen og verdensrommet med kompetansemål. I hovedområdet verdensrommet der skulle elevene gjøre seg kjent med vårt solsystem benyttet vi i tillegg til bøker også nettressursen for å visualisere dette. under Geografi og Norge brukte vi ulike kart og oppgaver.
 En annen gruppe hadde om kroppen. Her valgte jeg i tillegg til egne bøker og filmer i faget, å visualisere
 ytterigere.


Med en stadig utvikling innen de sosiale mediene, med den såkalte 2.generasjon av nettbruk (web 2.0), der brukerne selv skaper og deltar, i tillegg til web 1.0 der noen skriver og andre leser, har vi både en individualisering og en sosialisering (Hoem og Schwebs 2010:36). Den enkelte kommer til ordet og man gjør noe kollektivt. Sett i et voksenopplæringsperspektiv med fremmedspråklige, er det mange måter å anvende de sosiale medier i undervisningen. Det kan gi grunnlag for mange typer tekster som leses og skrives. Og med det hvilke ulike literacies som elevene utfordres i, lærer og tilslutt behersker . Det gir elevene en mer sammensatt og bredere tekstkompetanse, som kommer i tillegg til de mer tradisjonelle tekster i norskundervisningen.

En blogg er et fint utgangspunkt for alt fra helt enkle tekster og til større sammensatte tekster. Elevene kan opprette egne individuelle blogger eller gruppeblogger til ulike prosjekt. Det kan også opprettes og anvendes leseblogger og refleksjonsblogger. I litteraturundervisningen kan det opprettes blogger av fiktive personer, som litterære figurer. Mange elever benytter seg av Facebook og andre sosiale medier. Det er mulig i et tekstfaglig perspektiv å ta elevenes fritidstekst inn i skolen. Selv om elevene i utgangspunktet benytter sitt morsmål, kan det også trekkes inn i norskundervisningen på ulike måter. I læreplanen i norsk er sammensatte tekster et punkt. Slike tekster kan bygges opp ved hjelp av multimodaliteter som; bilder, symboler, lyd, abstrakt design, ikke bare av ord. Dette kan være et godt undervisningsverktøy for fremmedspråklige. Det er også viktig at elevene ikke bare lærer å produsere og tolke sammensatte tekster, men også det å forholde seg kritisk til disse. I undervisningen kan en ved en kritisk tolkning av slike tekster, også  snakke og diskutere denne type tekster på et metanivå.

Ulike sider har språkressurser på mange språk. Jeg vil nevne en side som inneholder mange ressurser og videre linker både med undervisningsopplegg og informasjon.  Mino er en annen ressursside som er laget av utdanningsdirektoratet og har læremidler både minoritetsspråklige og undervisningspersonell ellers.


Det skjer en stadig utvikling på internett, også med utvikling av nye ressurssider for elever og lærere. Siden
skolenettet.no blir stengt etter skoleåret 2010-11. Innholdet blir flyttet over til udir.no. Skolenettet er en side som ble opprettet i 1996 for å gi skoler tilgang på ressurssider med kvalitet på nett. Det har vært en rivende utvikling på nettet etter det. På den nye siden vil Utdanningsdirektoratet samle læreplaner med veiledning og materiell for etterutdanning. En del av ressursene på skolenettet kan det jo være greit å ta vare på innen utgangen av skoleåret -11.
 PLN, personlig læringsnettverk, er ressursersider på internett som vi som pedagoger blant andre, kan lage og være del av. Nettverkene kan bestå av; blogger der det reflekteres over de ulike erfaringer, ideer og utfordringer en opplever i sine klasserom. Twitter kan også innbefattes i et slikt nett. I en slik delingskultur og ved hjelp av ulike sosiale medier som forumet Del og bruk, et sosialt medium for lærere hovedsakelig, kan alle som ønsker det søke etter ressurser eller legge ut egne opplegg. Jeg har her et eksempel på tema norsk for fremmedspråklige. En ressursside med med oversikt over læremidler for minoritetsspråklige heter NAFO   
(Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) er et senter for flerkulturell opplæring og utvikling av kompetanse både fra barnehager via skoler, høgskoler, universitet og til voksenopplæring. De skal være med å øke kompetansen for opplæring av minoritetsspråklige på alle nivå. De er også et senter som ønsker å være med å lage gode metoder opplæring, tilrettelegging og for deltakelse i det flerkulturelle felleskap. 


Her er linker til andre ressurssider for minoritetsspråklig undervisning:
 



0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden